leeg restaurant

Meer klanten voor jouw horecagelegenheid!

Veel bedrijven, waaronder horeca, zijn continu in strijd om meer klanten te werven. Net als een heleboel andere bedrijven die een service bieden zijn de inkomsten direct gerelateerd aan het aantal klanten. Weinig restaurants en bars halen continu de maximale capaciteit. En zolang dat niet het geval is, dan kun je daar dus nog winst behalen. In principe wil je altijd in een stijgende lijn zitten. Als de groei stagneert of zelfs negatief wordt dan is dat een heel slecht teken voor horecagelegenheden. Uiteraard zijn er talloze factoren waar je niet zoveel aan kan doen. Als het bijvoorbeeld noodweer is dan kun je het terras niet vullen. Gelukkig zijn er ook genoeg factoren die je wél kunt beïnvloeden, en het is dan ook aangeraden hier volop voor te gaan.

Business to business

We gaan hier onderscheid maken tussen de twee grootste manieren van een klantenbestand opbouwen. Er wordt vaak gesproken van een B2B of een B2C model. Deze afkortingen staan respectievelijk voor business to business, en business to customer. De namen verklappen het al, er is een verschil in aanpak voor het werven van particulieren, en het werven van bedrijven. Andere (lokale) bedrijven zijn van grote waarde omdat ze vaak grote bestellingen doen. Misschien hebben ze een cateraar nodig voor een meeting, of een leuke plek voor een bedrijfsuitje. Biedt aan lokale bedrijven verschillende pakketten qua catering aan. Het is ook hier belangrijk dat je zeer goede kwaliteit levert. Mond-tot-mond reclame is tenslotte ontzettend waardevol om meer cateringcontracten te winnen. Bedrijven die vaste klanten worden kunnen jouw restaurant een stuk succesvoller maken.

Business to customer.

Catering is goede business, maar het is ook andere koek dan een restaurant met bediening. Ook hier is mond-tot-mond reclame belangrijk dus kwaliteit is prioriteit. Toch zullen klanten eerst door de deur komen voordat de kwaliteit enig effect kan hebben. Het grootste gedeelte van de klanten zal uit de regio komen, dus het is verstandig lokaal te adverteren. Stoepborden met een opvallende tekening of boodschap springt al snel in het oog. Als je elke dag een nieuw interessant stoepbord neerzet dan word het misschien op social media gedeeld. Ook kun je promoties doen met lokale bekendheden. Wekelijkse kortingsacties helpen ook behoorlijk. Probeer er altijd een lokale spin aan te geven. Denk aan een percentage korting per doelpunt van een lokale voetbalclub of iets dergelijks. Uiteindelijk wil je alle tafels elke avond vol hebben, dus besteed genoeg tijd en geld aan succesvolle reclame!