b&s media

4 tips om hoger in Google te komen

Het is de wens van iedere ondernemer met een website: meer bezoekers. Hierin vormt de zoekmachine van Google een belangrijke schakel. Wanneer je hoge posities vergaart in zijn ranglijsten, dan komen de bezoekers vanzelf. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website hoog genoegd scoort? In deze blog geven de specialisten van B&S Media jou enkele tips. Doe er jouw voordeel mee!

Tip 1: Ontwerp een responsive website

Google is er – zeker sinds 2017 – heel duidelijk in. Websites moeten voldoende responsive zijn. Dat houdt in dat gebruikers deze vanaf ieder willekeurig apparaat moeten kunnen bereiken. Desktop. Mobiel. Tablet. Het domein moet goed te navigeren zijn en de content op een nette en overzichtelijke manier weergegeven worden. Doet jouw website dat niet? Dan kent Google deze strafpunten toe en zal deze nooit hoog in Google komen.

Tip 2: Optimaliseer de techniek

Naast het feit dat een website voor iedere gebruiker goed toonbaar moet zijn, zijn er meer technische zaken waar jij als ondernemer rekening mee moet houden. Zo moet een website snel kunnen laden, mogen er geen dode links op staan en moet de robots.txt goed ingericht zijn. Ook is het – om Google het interpreteren van informatie makkelijker te maken – belangrijk dat de structured data goed staat.

Tip 3: Focus op long-tailzoekwoorden

Massaal richten honderden bedrijven in jouw niche zich op zoekwoorden die uit één of twee woorden bestaan, zoals: ‘computer kopen’. De kans dat jij hierop een toppositie verkrijgt, is natuurlijk vrij klein. Daarom is het belangrijk om je voornamelijk op long-tailzoekwoorden te richten, zoals: ‘computer HP S01-pF0900nd kopen’. In dat geval is de kans veel groter dat je een hoge positie scoort. Bijkomend voordeel? Je weet precies waar de consument naar op zoek is, waardoor de kans op een conversie veel groter is

Tip 4: Voorkom duplicate content

Als er iets is wat jij – als ondernemer – moet voorkomen is het duplicate content. Dit zijn pagina’s die 1-op-1 van andere plekken zijn overgenomen. Dit kan van een concurrent zijn, maar ook van jouw eigen website. Google straft dit soort pagina’s namelijk genadeloos af. Dit gebeurt al wanneer maar 50% van de content overeenkomt. Gebruik je wel dubbele content binnen jouw eigen website? Plaats dan canonicals.